Aktualności

Założenie jednoosobowej działalności gospodarczej – krok po kroku

1. Wybierz formę prawną działalności gospodarczej

Na samym początku musimy wiedzieć jak dokładnie ma funkcjonować nasza działalność gospodarcza i czym będziemy się zajmować. Jeśli jesteśmy pewni, że będzie to działalność jednoosobowa, można szybko dokonać jej rejestracji jeszcze tego samego dnia. Wystarczy wypełnić zgłoszenie CEIDG, które jest dostępne online. Efektem jest zgłoszenie utworzenia firmy do Urzędu Skarbowego, ZUS lub KRUS oraz Głównego Urzędu Statystycznego

2. Wybierz formę opodatkowania

Jednoosobowa działalność gospodarcza może być opodatkowana na 3 sposoby:

  • według skali podatkowej w stawce 17%
  • według skali podatkowej w stawce 32%
  • według skali liniowej 19%

Podatek liniowy to doskonałe rozwiązanie dla przedsiębiorców, którzy chcą od razu znać kwotę podatku – opłacają go według stałej stawki 19% bez względu na wysokość osiąganych dochodów. W pozostałych przypadkach obowiązuje próg podatkowy, czyli podatek opłaca się w zależności od kwoty uzyskanych przychodów z jednoosobowej działalności gospodarczej.

3. Wybierz kody PKD

Konieczne jest sklasyfikowanie rodzaju działalności gospodarczej zgodnie z kodami PKD. Wpisuje się je podczas rejestracji działalności gospodarczej, we wniosku CEIDG. Na stronie Głównego Urzędu Statystycznego znajdziemy cały spis wszystkich kodów, dzięki czemu szybko i sprawnie możemy znaleźć te odpowiadające naszej działalności. Wybierając kody PKD zacznij od wyboru tzw. rodzaju działalności przeważającej w zakładanej firmie. Istnieje możliwość wyboru kilku kodów.

4. Znajdź biuro rachunkowe

Prowadzenie księgowości dla jednoosobowej działalności gospodarczej nie jest bardzo skomplikowane, tym bardziej, że przy mniejszych dochodach można prowadzić tzw. księgowość uproszczoną. Mimo wszystko korzystanie z profesjonalnej pomocy jest znacznym ułatwieniem – nie musimy martwić się o błędy, które możemy dokonać przy braku wiedzy, a swój prywatny czas możemy poświęcić na rozwój nowo utworzonej firmy, zamiast na wypełnianiu papierów i dokumentów. Jest to znaczne ułatwienie i zabezpieczenie prawne firmy.

5. Załóż konto bankowe

Ostatnim krokiem jest założenie konta bankowego – nie stanowi to obowiązku, jednak również znacznie ułatwi pracę oddzielając finanse prywatne od firmowych. Co ważne, jeżeli konto zostało założone na firmę to koszty jego utrzymania i prowadzenia bez obaw można wliczać w koszty prowadzenia działalności. Konto bankowe powinno być dobrane do indywidualnych potrzeb, dlatego jeszcze przed podjęciem decyzji należy sprawdzić czynniki takie jak: koszt prowadzenia konta, ilość oddziałów banku w okolicy czy dostępność obsługi konta przez internet.

„Rzeczą, którą najtrudniej w świecie zrozumieć jest podatek dochodowy”

Albert Einstein

Strona korzysta
z plików Cookies.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie.